Šiaip paskutiniu metu nelabai besidomiu lietuviška politika, nea gana sudėtinga domėtis tuo, ko nėra. Na, nebent kaip absurdo fantastika 😉
Tačiau kartais perskaitau kokį politologinį šYdevrą, idant eilinį kartą įsitkinti tuščio pilstymu į kiaurą. Arbą ką nors tokio, kas priverčia pasakyti: „Na ir kyla gi minčių žmogams…“
Tai va, perskaičiau tokio kaip ir filosofo pono Donskio baisulingai jaudinantį opusą „Kas su mumis atsitiko?“ ir apėmė mane siaubas:
Kokia tamsa užplūdo mūsų šalį, jei nepriklausomybės atkūrimo signatarai ir buvę Sąjūdžio herojai rengia ksenofobų eitynes ir patys jose dalyvauja – kas atsitiko kažkada drąsiam ir, regis, laisvę mylėjusiam žmogui Kazimierui Uokai? Ir kas ištiko kažkada išmintingą, išsilavinusį žmogų, vaikščiojimo ant politinės bedugnės krašto kiekvieną niuansą jautusį publicistą ir VU filosofijos dėstytoją Romualdą Ozolą, šiandien sielos ramybę ir palaimą randantį tik jaunuolių neapykantos grupėje, triukšmingai švenčiančioje ir puoselėjančioje Lietuvos be nelietuvių svajonę?
Kas atsitiko Arvydui Juozaičiui, kuriuo dar net Sąjūdžiui neprasidėjus žavėjosi visa Lietuva? Kas turi ištikti kažkada buvusį riterišką, orų ir kilnų žmogų, ramiai ir be neapykantos brutaliai jėgai gynusį savo tėvynę, kad po dvidešimties metų apgailėtinam antisemitizmo ir homofobijos ruporui, dienraščiui „Respublika“ jis duotų interviu, kurio jau pats pavadinimas „Daugiau tolerancijos – mažiau Lietuvos!“ pasako viską apie abi puses – ir apie interviu davusįjį, ir apie jį paėmusįjį (š.m. kovo 10 d.). – na ir dar daug panašios žodžių trydos.
Vienžo, Lietuva ritasi prarajon ir atkakliai niekaip nenori klausyti pono Leonido, kuris vienintelis žino mūsų kelią į išsigelbėjimą.
Nesu sąmokslo teorijų šalininkas, tačiau panašu, kad vistik Briuselyje yra kažks spinduliavimo aparatas, kuris taip suminkština žmonėms smegenis, kad jie iš liberalų patampa liberastais. Jie pamiršta pagrindinę liberalizmo idėją „gyvenk ir duok gyventi kitiems“, ją pakeisdami lozungu „tik mūsų gyvenimo būdas teisingas“.
Šiaip ponas Leonidas kelia teisingą klausimą: „Kas su mumis atsitiko?“ Iš tikrųjų, kas atsitiko su tauta, kuri nepabūgo blogio imperijos, o dabar paklusniai vykdo gėrio(?) imperijos nurodymus, atsisakydami savigarbos ir savitumo, tapdami globaline mase? Na, bet čia jau klausimas ilgai diskusijai 😉
Šiaip mane kur kas labiau jaudina kitas dalykas. Skaitydamas Donskio opusą, matau, kad jis jau perėjo į stadiją „Yra dvi nuomonės – mano ir neteisinga“. Kuo toliau, tuo labiau po liberalizmo vėliava mums bandoma įskiepyti vieną vienintelę nuomonę, su kuria negalima ginčytis, nes tik ji – teisinga. Visos kitos skirtingos nuomonės – neteisingos ir baustinos tol, kol bus sunaikintos.
Man labai patiko Ozolo trumpas bet aštrus komentaras:
Tačiau aš jau senokai apsisprendžiau, kad L. Donskis priklauso grupei asmenų, su kuriais nesiginčijama, nes jie negirdi. Diskutuoti su jais neįmanoma: tu jiems neegzistuoji, jie girdi tik patys save. Apie juos galima kalbėti tik kaip apie nekitų realybės faktą.
…
Ar gali būti aiškiau išsakyta kosmopolitinio elito pozicija, su kuria intelektinių sąlyčio taškų būti negali, nes ji pati tokią galimybę atmeta iš principo: žmonių dauguma – tai tamsuolių minia, o jeigu kas bando kalbėti, kad su tokiu vertinimu jie nesutinka, jie – neonaciai.
Ir vienas iš komentarų prie paties Donskio rašinio:
„tamsuolių, minios ir neonacių kalba“ „tamsuomenės filosofiją kuriančių Kasandrų“ tai taip akademikas supranta visuomene ir demokratija – iseina kad tik keletas is elito gali spresti kas turi buti priimtina tamsuoliu miniai, tik keletas is elito gali pasakyti kas yra dora, kas leistina, kas draudziama – tokia kontroliuojama demokratija – Donskis pasakys kas yra moralu ir kas amoralu, kas galima liaudziai ir kas negalima – visuomene gyvena ne del savo gerbuvio bet del Donskio ir jo proteguojamos mazumos?? Visuomene nesupranta laisves, bet Donskis supranta, nors ir nepasako tai visuomenei? isvadinai Lietuvos tauta tamsuoliu minia ir manai tapai sventesnis, pakylejes save auksciau tautos ir jos tamsiu interesu? o gal tik dar karta pademonstravai nepalaujamai didejancia praraja tarp to ko siekia zmones (tamsuoliai) ir isrinktieji? Ar nesijauti vienisas Lietuvoj su savo isskirtiniu liberaliu protu, apsuptas kazkada gerbtu, bet ko gero vis tik idiotu, personazu? ir ar supranti kas yra liberalizmas? ko sieke Locke’as ir jo ‘baltieji’ pasekejai? tokio totalitarinio liberalizmo koki matome dabar propaguojama tavo rinkiminese deklaracijose? totalitarinio liberalizmo stambiam kapitalui, isrinktosioms mazumoms diktuoti savo valia nacionalinems valstybems, tamsuomenei? lobti jos saskaita ir is tos visuomenes tyciotis? apgaulingai aiskinant kad to kapitalo ir tu mazumu interesai sutampa su visuomenes interesais? reikia apgailestauti, bet tavo pasisakymuose matome gal ir atsitiktinio, be intencijos, bet labai pavojinga liberalizmo savoku suplakima. tai kalbame apie zmogaus laisves ir teises, tai apie kazkokios mazumos, tai kapitalo, tai imones teises ir laisves, lyg tai butu vienas ir tas pats. sumaisome interesus su laisvemis ir teisemis, ir taip toliau. aiskini kad Lietuvos problema yra laisves ir teisiu trukumas, bet tomis laisvemis ir teisemis kaip tik ir piktnaudziauja isrinktoji valdininkija, kapitalas, mazumos, pamindamos kitu zmoniu teises. pries toki liberalizma ir kovoja tavo negerbiami kolegos, pries keliu piktavaliu iskraipyta liberalizmo supratima, politine ideologija, sakancia kad mazumos interesai sutampa su daugumos, dar daugiau – dauguma turi paklusti mazumos interesams. deja, deja, tai taip panasu i Orvelo gyvuliu uki, o ir Tarybu Sajunga… tu suplaki i viena kruva interesus su laisve ir teise. mazuma savo interesus stumia prisidengdami prigimtinemis laisvemis ir teisemis, taciau pazeisdami daugumos interesus, bet tau tai nieko, normalu. gal jau laikas atsibusti is kosmarisko sapno, tranzo, i kuri papuole net tokie protai kaip tavo, sugebantys chrestomatiskai isiminti istisas enciklopedijas, bet deja nematantys misko, o tik medzius…
Taigi, kas nutiko ponui Donskiui? Nieko ypatingo, tik jo liberalizmo vazonėlyje išdygo mažyčiai, bet labai dailūs stalinizmo daigeliai – „KAS NE SU MUMIS – TAS PRIEŠ MUS“.
Donskį tiesiog reikia pamiršti . jau.
Donskis yra diagnozė. Liga pasiduoda gydymui tikro gyvenimo spyriais – jei ligonį sukonfrontuoti su tais, kurių teisėmis jis rūpinasi ir kurių pareigas jis neigia.